ProRail heeft een groot aantal afgedankte ramen opgekocht om de fietsenstallingen bij het centraal station mee aan te kleden. Zowel aan de noord- als aan centrumzijde komen nieuwe locaties die plaats bieden aan respectievelijk 5.000 en 10.000 fietsen. Het laten terugkomen van onderdelen van treinen die decennialang over de sporen van EIndhoven Centraal zijn gedenderd, is uiteraard een bijzonder leuke toepassing. We zijn nu al dik benieuwd naar het resultaat! Je mag wel zeggen dat deze toepassing helemaal thuishoort in de reeks duurzaam bouwen.
De ramen uit verouderde treinstellen van de NS-Sprinter blijken nog in goede staat en dat biedt in deze tijd waarin groot wordt ingezet op duurzaamheid en kansen voor hergebruik. Dat geldt niet alleen voor de ramen. Volgens de slopers kunnen de meeste materialen uit de treincoupés wel op een herbestemming rekenen. Stoelbekledingen bijvoorbeeld worden met enthousiasme gebruikt door makers van (laptop)tassen en schoenen. Ook vloeren en luidsprekers zijn in trek. In de depots van de slopers worden vloerdelen gretig afgenomen door producenten van tafeltennis- en voetbaltafels. En die speakers waardoor ooit de bestemming werd meegedeeld, die krijgen gewoon een nieuw trendy jasje. Want een ding is zeker, ze blijven wél geluid maken.