Stationsgebieden zijn zeer in trek om er te werken en wonen. De ligging nabij nationale en internationale sporen, de bereikbaarheid van andere stations als OV-knooppunt en luchthavens; we zijn gek op reizen en de trein wordt steeds vaker gekozen om van A naar B te komen. Wie het slim wil aanpakken, de echte cosmopolitaan, kiest zijn werk en woning dan ook zo dicht mogelijk bij het station. Mede daarom worden deze locaties in rap tempo aantrekkelijk gemaakt. En dat de NS en ProRail met die representatieve stationsgebieden enorm blij zijn, zal niemand verbazen. Maar ook de overheid steekt de duim omhoog. Want reizen per trein is beter voor het klimaat en scheelt stikstofuitstoot. Investeren in vastgoed in stationsgebieden is daarom een zeer verstandige en duurzame keuze.
Verwaarloosde terreinen rondom stations waar het vaak een walhalla van wild gestalde fietsen is, waar onkruid meer kans krijgt om te groeien dan fraaie aanplant; dat soort plekken bij stations zullen geleidelijk aan verdwijnen. Inclusief bovengrondse autoparkeerterreinen.
Stationlocaties krijgen een geheel andere bestemming. Door meer aandacht voor duurzame nieuwbouw, en vooral voor sfeervol groen in combinatie met gezellige horeca en winkeltjes veroveren projectontwikkelaars alle harten. In de komende jaren zullen de grote stations in Nederland aan een metamorfose onderhevig zijn, of deze al achter de rug hebben. En dat zal ook voor omwonenden en reizigers een heerlijkheid zijn.
Een stad die kiest voor bouwen in de hoogte kan op de schaarse vierkante meters grond ook andere ambities laten groeien. Dat doen ze door hier een veelheid aan appartementen te realiseren. De hoogte in bouwen kan niet overal, maar laat u zich eens verrassen. Komt u de komende jaren met de trein aan in OV-knooppunten als Utrecht, Tilburg, Eindhoven, Helmond, Amersfoort, Breda, Zwolle, Leeuwarden, Purmerend, Leiden, Dordrecht, Lelystad; dan gaat u beslist knipperen met uw ogen. Want zo mooi de ontwikkelingen zullen gaan, zo snel kunt u ze niet bijhouden.