2 december 2022
Geplaatst door TeamLightyards

Stay Tuned, het kunstwerk dat tijdens GLOW te zien was op het Station, Stationsplein en The Social Hub (onderdeel van Lightyards) is een samenwerking tussen ASML en lokale kunstenaar Dirk van Poppel. Als team Lightyards hebben we genoten van Stay Tuned, immers The Social Hub is één van de vier gebouwen van project Lightyards. We gingen in gesprek met de kunstenaars.

Hoe kwamen jullie op het thema Stay Tuned?

“Tijdens een van de meetings in het GLOW-lab met ons team en Dirk kwamen we tot de conclusie dat we voor dit internationale Lichtkunstfestival een klinkende thematitel moesten verzinnen. Stay Tuned richt zich direct naar het publiek, om op de hoogte te blijven van alles wat er om hun heen gebeurt. Skate Girl bleef aan als subtitel, aangezien zij het publiek mee op reis neemt van het verleden tot het heden. Ik heb samen met nog vijf andere ASML-collega’s bijna een jaar lang wekelijks vele uren aan het project gewerkt. Met veel plezier,” aldus Ralph de Pagter, kwaliteitsspecialist bij ASML.

Dirk van Poppel, de lichtkunstenaar valt hem bij. 

“In het begin was het nog niet duidelijk waar we ons project zouden gaan plaatsen. GLOW gaf ons de mogelijkheid om daar speciaal naar te gaan kijken. Met de keuze voor het Centraal Station kwam mijn oude wens tot leven. Een mooie centrale plaats. Een prachtig plein van waaruit je het project optimaal kan bewonderen en waar het een komen en gaan is van publiek. En als je kiest voor het Stationsplein, dan kies je voor de mythe ‘de radio’. De koppeling was snel gelegd. De oude radio versus de nieuwe wereld van ASML. Hierdoor is eigenlijk de titel vanzelf geboren: ‘Stay Tuned. Afstemmen. Erbij blijven. Meedoen!’ We vragen het publiek om mee te groeien in de komende jaren dat Eindhoven echt gaat veranderen. Een groeibriljant in volle vaart."

Welk gevoel zou het bij bezoekers moeten hebben achtergelaten?

Ralph: “Een gevoel van warmte en saamhorigheid dat we in de vervreemdende coronajaren hebben moeten missen. Het publiek kijkt ernaar uit om weer eens massaal de grote GLOW-wandeling te ondernemen en in de donkere dagen vermaakt te worden. We bevinden ons ook in de aanloop naar de kersttijd, waarin de mensen bij mooie sfeervolle verlichting een warmer en knusser gevoel krijgen. Het licht in het donker brengt dat soort gevoelens kennelijk wat meer naar de oppervlakte.”

Dirk: "We hopen dat we de bezoekers hebben verwonderd. De bijzondere energie die vrijkomt is onmiskenbaar in deze toch wel onduidelijke tijd. Verwonderd raken is als magie. Het is niet te duiden, maar we voelen het met elkaar allemaal wel. Dit ‘samengevoel’ noemen we ook wel Shared Immersive Experience. Een totaalbeleving. Verwondering geeft je iets extra’s.”

Wat is de relatie tussen het kunstwerk en The Social Hub?

Ralph: “De mapping op hotel The Social Hub speelt de rol van 'aangever’, de aandacht wordt letterlijk verlegd. De hoofden van het publiek moeten naar rechts draaien, naar het geluid en beeld toe, om te zien hoe de volgende scène op het Station wordt ingeleid. Het Stationsgebouw is veel ouder, kleiner en bekender dan The Social Hub, maar de hoogbouw van The Social Hub laat ons alvast wel een blik werpen op toekomstig Eindhoven met andere architectuur in relatie tot ‘het oude’.”

Dirk: “The Social Hub is als een meetlat. Met de hoogte van het gebouw konden we ons verhaal van klein en groot beter aan het publiek overbrengen. In één van de kleinste objecten duiken die de mens kan maken en dat laten zien op een gebouw van 70 meter hoog. De Skate Girl van 70 meter groot en een reis door een gelaagde chip van 40 verdiepingen, wederom 70 meter groot!”

Welke uitdagen hebben jullie ervaren, gezien het zo’n hoog, slank gebouw is?

Ralph: “Ik denk dat de uitdaging om de mapping zodanig te doen, dat het in de uitvoering naadloos aansloot bij het beeld op het Centraal Station. meer bij Dirk lag als ontwerper dan bij het ASML-team. Wij speelden onder elkaar met onze ideeën om die vervolgens in te brengen bij Dirk.”

Dirk: “De hoogte van The Social Hub was niet de enige uitdaging. Ook de wisselende steenkleur in de façade was een uitdaging. Grote contrasten op een gevelwand geven wel wat problemen om je beelden te projecteren. Een uitdaging was het ook om de aandacht goed te verdelen. Centraal Station als Main Stage en The Social Hub als belangrijke aangever. The Social Hub was elke keer weer de aangever in de storyline.”

Hoe kijken jullie terug op GLOW en dan bedoelen we speciaal op (het effect van) Stay Tuned?

Ralph: “Als een geweldige ervaring en een intense, positieve en vloeiende samenwerking. De airplay die GLOW en ASML hebben gegeven en wat het aan enthousiasme heeft getriggerd is enorm. En de reacties vanuit het publiek en de media zijn overweldigend. Daar putten we nieuwe energie uit. De nieuwe ideeën voor andere projecten borrelen alweer op. Zo werkt dat met onze creatieve geest.”

Dirk: “Het is echt een prachtige, volwaardige 3D-mapping geworden. Persoonlijk geniet ik enorm van het publiek. Ik heb natuurlijk in de productietijd vele uren alleen zitten werken op een computer. Schetsen, uitproberen, testen en uiteindelijk het maken. Een intensieve periode. Maar het is een feest om bij het event live tussen de mensen te staan en te horen en zien hoe ze genieten en meedansen op de muziek. Zo hebben we als groep toch de magie die we als werkgroep hadden, kunnen overbrengen. Hopelijk geeft deze magie of verwondering de kijker wat kracht en zingeving in deze tijd. Aan mij in ieder geval wel.”

Fotobijschrift: de kanjers van Stay Tuned